Sunday, 24 July 2011

SAGU GULA MELAKA

Kuih kegemaran saya. Dulu bibik yang pernah kerja kat umah saya selalu buatkan kuih nie. Sejak dari tu hati mula terpaut dengannya (terpaut dengan kuih bukan dengan bibik). Bibik ada gelaran utuk hidangan nie tapi saya lupa apa ker namanya... Apa2 pun desert nie memang best, lagi2 bila makan sejuk2..ala2 cendol gitu. Suka sangat2... Saya sebenarnya xpernah membuatnya. Ini baru 1st attempt. Untuk membuatnya sgt2lah mudah. Tak perlu bertaruh nyawa untuk menyediakannya. Skodengan dari dapur kak Cha @http://recipesasha.blogspot.com. Kak Cha minta izin copy paste ye untuk dikongsi bersama.. Jangan marah nanti kena jual...hehhee


Sagu Gula Merah





Bahan air gula
1/2 cwn gula melaka / merah
1/2 cwn gula pasir
1 cwn air - (klu nk pekat kurangkan airnya)
sehelai daun pndn
di masak hingga gula larut
** jgn lupa di tapis apabila dh sejuk

Bahan sagu
2 cwn atau 3 cwn sagu
dimasak dlm air yg mendidih (air biarlah bnyk)
masak hingga sagu jernih bila dh masak toskan dan bilas dgn air lalu smpi kanjinya hilang
tos betul2 dn transferkan ke dlm bekas
simpan dlm fridge
* saya  bubuh pewarna merah (kak Cha x bubuh)


Bahan santan
santan 200ml msk sekejap dgn api perlahan
letakkan daun pndn sehelai
klu pekat bole tmbhkan sikit air
garam sedikit
*** Kak Cha gunakan susu cair jer (saya guna santan)

dihidang dgn gula melaka & santan

3 comments:

  1. As salam kama....dessert ni peberet kak ham tau...asyik mengulang ke peti ais je selagi xhabis...sebab sejuk je masuk ke kerongkong...

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum....sedapnye buat berbuka puasa...

    ReplyDelete
  3. kamaaaaaaaaaaaaaaa hntr semangkuk..cheq tggu ni...hehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAKAN BERSEMBANG