Sunday 10 July 2011

KOLEH KACANG

Koleh kacang...favorite suami saya. Asal ada function, mesti dia suggestkan buat koleh kacang. Tapi saya tau, mesti ramai kekawan kat luar sana yang suka sgt dengan kiuh nie. Kuih org lama katakan. Tapi memang sedap pun. Nak buat kuih nie, zaman sekarang x macam zaman dulu. Dulu nak buat kuih nie sikit punya azab. Kacang hijau nak kena sangai lepas tu tumbuk kendian ayak...lepas tu apa lagi ye? Entah...Saya pun xtau sebab x pernah buat. Xpun kalau dah penghabisan malas antar ke kedai india mintak tolong kisarkan. Baru boleh dimasak...Betul x?
Tapi skrg dah senang, gi jer kedai runcit India, beli jer tepung kacang hijau. Confirm ada jual punye. Dulu2 masa zaman2 saya meniaga kuih (adalah 4 ke 5 tahun lepas) harga tepung kacang hijau RM2.80 kendian naik RM3.80. Lepas tu saya stop meniaga so saya x taulah rege dia berapa. Alih2 bila saya gi kedai nak beli tepung nie harga dia dah RM6.80. Telan air liur dibuatnya. Nak buat camne? Memang dah harga semua barang naik. Layan jerlah... Apa2 pun kiuh nie memang best.
Xyah cerita panjang, Cam biasa kita layan:

KOLEH KACANG

Peralatan :
Loyang bersaiz 11' x 11' dialas dengan plastik yang disapu dengan minyak masak.

Bahan-bahan:

Bahan A:
400g gula merah
100g gula putih
300ml air

Bahan B:
300g tepung kacang hijau
1 steh garam

Bahan C:
400ml santan
1300ml air

Cara membuatnya:
Masak bahan A sehingga gula larut.
Masukkan bahan A & C ke bahan B.
Tapiskan kedalam periuk.
Masakkan sehingga pekat dan berkilat dengan api yang sederhana.
Setelah masak tuang ke dalam loyang.
Sejukkan.
Hias dengan taik minyak.


Taik Minyak
Bahan2:
1 cawan santan pekat

Cara membuatnya:
Masakkan santan sehingga keluar minyak dan sisa minyak.
Sisa minyak tu yang dinamakan taik minyak.

TIPS:
Cara2 nak tau koleh kita dah masak ke belum ialah lihat pada keliling periuk. Kalau sisa koleh kacang di  tepi2 periuk tu dah kering maknanya koleh kacang dah masak.
Kalau permukaan kuih nak berkilat sapu dengan minyak yang dimasak tadi.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAKAN BERSEMBANG