Monday 4 July 2011

KUIH TEPUNG PELITA

TEPUNG PELITA...asal bulan puasa mula tumbuh kuih nie. Memang dah sinonim dengan bazaar Ramadhan. Anak2 saya asal saya gi bazaar Ramadhan, kuih nie x pernah miss diorder. Kalau xdapat mau muncung sejengkal. Tapi sekarang nie saya dah pandai buat dan dah dapat resepi yang benar menepati citarasa saya sekeluarga, so takyah pening2 lagi dah.Dah boleh meniaga dah kat bazaar Ramadhan...tapi xlaratlah...mana nak layan biskut lagi...boleh tergolek dok dibuatnya...

Adapun resepi nie saya perolehi dari rakan FB. Kalau x silap kak Fadhilah (maaf kalau tersilap). Memang best tepung pelita yang satu nie. X rugi mencuba. Buatnya pun senang, sesuai untuk orang yang tengah malas tapi nak makan sedap. Apa2 pun kuih melayu nie yang penting santan mesti kena mantap barulah kaww gitu...Maaf kak Fadhilah ada berlaku penderhakaan sedikit untuk memenuhi kehendak tekak yang satu nie...

Meh kita selongkah rahsia kesedapan
TEPUNG PELITA

Bahan-bahannya:
Lapisan bawah ;
1 cawan tepung beras
1 cawan gula
5 cawan air
daun pandan -diblender dengan sedikit air
1 sudu besar air kapur
sedikit garam

Cara membuatnya:
Campur semua bahan di atas dan bancuh sebati.
Masakkan tepung yang diadun.
Kacau sehingga pekat dan berkilat.
Masukkan ke dlam bekas @ bekas daun pisang

Lapisan atas:
4 sudu besar tepung beras (ratakan)
4 cawan santan pekat
sedikit garam

Cara membuatnya:
Bancuh semua bahan diatas
Masak sehingga pekat.
Curahkan ke atas lapisan bawah
Sejukkan
Dah boleh dihidangkan...





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAKAN BERSEMBANG