Saturday 2 July 2011

BASIC BUTTER CAKE

Bagi yang sesiapa baru belajar buat kek...kek nie sangat sesuai...dulu masa zaman saya anak dara yang cun ini ler kek yang selalu digodek...senang dan mudah membuatnya...Makan panas2, memang xtau kek nie bantat ke x sebab belum sempat sejuk dah khatam...
Tapi adapun kek yang satu nie saya dah olah  dengan kretiviti saya sendiri, nak bagi ikut citarasa kita nie bukan senangkan? Ikut resepi yang asal semua sukatan adalah 250g...tapi saya kurangkan gula sebab xnak terlalu manis dan tepung pulak sebab saya nak rasa2 lembab gitu...bab accessories pulak ikut apa yang ada kat dapur, klu ada coklat rise saya humban coklat rise, klu ada badam saya belasah badam...yang nie lak saya teringin coklat chip so yang tabur ler coklat chip...Klu kita nak warnakan @ marblekan pun boleh...ikut kita lerrrr...kita yang buat diakan???

Jom kita main masak2 jom...

Basic Butter Cake
Peralatan :
Loyang bersaiz 7" @ 8" yang disapu marjerin dan ditabur sedikit tepung.

Bahan-bahan:
250g butter
200g gula castor
5 biji telur
225g tepung gandum
1/2 sudu teh baking powder
1/2 sudu teh esen vanilla
3 sudu besar susu pekat manis
choc chip @ choc rise @ badam sebagai accessories

Cara-cara membuatnya :
Pukul butter dan gula hingga kembang.
Masukkan telur sebiji demi sebiji.
Masukkan esen vanilla dan susu pekat manis.
Kacau sebati.
Masukkan tepung yang telah diayak dengan baking powder.
Kacau secara kaup balik.
Masukkan kedalam loyang.
Bakar sehingga masak (suhu 150-160 darjah selama 45 - 1jam)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAKAN BERSEMBANG