Saturday, 29 September 2012

KEK PUTERI DANGDUT


Rancang nak start buat kek lepas maghrib...tapi ada hikayat disebalik kejadian kek puteri dangdut nie...Aduiii..tragis sungguh mengukus kek ni..2 kali gas habis..memang sesak nafas dibuatnya...buat kek ni dalam keadaan kelam kabut..sedang menyukat kek ada tetamu datang...baru nak pukul bancuhan berkejar lak nak ambik anak dari teakwandoo..masuk jer kek ke dalam pengukus. Adalah kek tu duduk dalam pengukus 10 minit..api padam..aisehhhh..gas abis lak...tarik tong gas dari oven...gi depan jap..lebih kurang 30 minit, bila kedapur mak aiii..padam lagi api dapur..jam dah 10.30 malam...nasib baik jiran sebelah umah ada jual gas..cepat-cepat suruh cik abang beli gas...time tu memang tawakal jerlah..kalau jadi Alhamdulillah..kalau tak jadi mintak cik yam yang kat rebanlah  tolong habiskan...sudah-sudah jam 1 pagi baru siap mengukus...Alhamdulillah..bukak jer tudung pengukus..tengok-tengok cam menjadi jer kek ni..tapi takdelah terus potong..simpan sampai ke pagi..tak sabar gak nak tunggu pagi...siap jer mandi dan solat..terus jer terjah kek..potong..sama dengan texture kawan-kawan yang pernah buat..menjadilah tu..bila rasa..aduiiii...mantapppp beb...serius.. sedap..cubalah...kalau tak percaya..membuatnya pun semudah ABC..tak perlu bersabung nyawa..

Terima kasih kepada  Hasue kerana sudi berkongsi ilmu. Sue..saya mintak resepi ni ye tuk dikongsi bersama kawan-kawan yang lain...


Kek Puteri Dangdut 
By: Hasue

Bahan-bahan ( loyang 8"x8"x3.5" )*sukatan gelas 200ml 
* 450g mentega berkualiti 
* 1 gelas gula halus -boleh kurangkan ke 3/4 gelas 
* 10 biji telur 
* 1 gelas tepung gandum 
* 2 gelas horlicks 
* 1 tin kecil susu manis 
* 1 botol browning sugar 


Cara-cara 
1. Pukul mentega bersama gula hingga kembang/putih 

2. Masukkan telur satu persatu (pukul sekata baru masukkan telur seterusnya) hingga habis.. 
3. Masukkan pula tepung gandum,horlicks dan susu pekat manis satu persatu sambil di adun rata. Setelah sebati,masukkan browning sugar dan kacau hingga warnanya sekata.. 
4. Masukkan adunan ke dlm loyang yg sudah digris mentega dan ditabur tepung atau loyang dlapik kertas minyak. 
5. Pastikan pengukus sudah mendidih. Tutup loyang dgn aluminium foil(jgn ketatkn kerana kek akan naik ketika dkukus)cukup skadar utk mengelakkan air kukusan menitik dpmukaan kek.selain tu,boleh juga ltk kain di atas penutup pengukus utk mengelak hal yg sama berlaku. 
6. Kukuslah adunan kek selama 2 jam ke atas(org kate,lg lama kek tu dkukus,lagi thn la kek tu)..tp sy kukus selama 2 1/2 jam jer.dah sehari semalam kat luar,simpan dlm pt sejuk..mmg thn lama.
 SELAMAT MENCUBA! :) 

Resepi Browning :
Sumber : Hasue.(Myresepi)

Bahan-bahan :

1 Cawan Gula Pasir
2/3 Cawan Air Panas Mendidih

Cara-cara

 Panaskan periuk menggunakn api sederhana..masukkan gula pasir.
Biarkan sehingga gula mula hangus dbahagian tepi..jangan kacau dulu,perlahankan sedikit api jika perlu.
Setelah gula mula mencair hampir keseluruhan,mula mengacau (mcm kacau dodol) kacau cepat2 sikit ye..sehinggalah gula berbuih keseluruhannya dan mula memekat.
 Sukat air panas ke dalam cawan-2/3 cawan(air ni mesti yg baru atau sdg mendidih).
Tuangkan sedikit demi sedikit ke dalam gula hangus td sambil sebelah tgn mengacau..(Sila gunakan senduk yg agak panjang utk mengacau ye..JANGAN guna sudu mkn sbb karamel akan tpercik2 sedikit ketika ini..kena hati2 ler.hee)
 Setelah berbuih keseluruhan sekali lagi,bolehlah padamkan api tetapi teruskn mengacau untuk seketika.
 Sejukkan Browning terlebih dahulu sebelum disimpan ke dlm bekas kedap udara dan sedia utk dgunakan bila2 masa.(Kacau lg sebelum disimpan)
Tahan dsimpan lama,tidak perlu dsimpan dlm peti sejuk.
SELAMAT MENCUBA! 




2 comments:

  1. Waw..nampak padat je kek putri dangdut ni..mesti kaw2 punye...

    ReplyDelete
  2. Terimakasih informasi nya gan, sangat bermanfaat :)
    nice post :)
    ditunggu kunjungan baliknya yaah ,

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAKAN BERSEMBANG