Wednesday, 11 January 2012

NASI GORENG UDANG DENGAN KACANG BOTOL

Nasi goreng..menu ringkas tapi sedap. Kebetulan ada kacang botol dari rumah mak mertua. Bertambah-tambah lagi keenakan nasi goreng ni...memang sedap tambah lagi dengan cili api ...perrgghhh...lagi ler berasap.

Mari kita layannnn...
NASI GORENG UDANG DENGAN KACANG BOTOL

Bahan-bahan:
1 pinggan nasi sejuk
10 biji cili padi
3 biji bawang merah
1 biji bawang putih
5 ekor udang - buang kepala
1 biji telur - goreng hancur
5 batang kacang botol - ricih2
1 biji kiub ikan bilis
Garam secukup rasa
Minyak untuk menumis







Cara memasaknya:

Tumbuk cili padi, bawang merah dan bawang putih.
Panaskan minyak.
Masukkan bahan yang ditumbuk
Tumis sehingga naik bau
Masukkan udang, kuib ikan bilis
Tumiskan lagi
Masukkan kacang botol
Kacau rata
Masukkan nasi
Kacau rata.
Akhir sekali masukkan telur
Kacau sehingga rata dan sebati
Bolehlah diangkat dan dihidangkan


10 comments:

  1. Assallamualaikum Kama..
    Sedapnya.. Tgk udang yg tergolek2 tu lagi berselera. Naz suka kacang botol. Makan sbg ulam pun sedap cicah dgn sambal belacan..

    ReplyDelete
  2. As salam..kak ham nak nasi goreng sepinggan tau...utk lunch nanti....

    ReplyDelete
  3. Waalaikumslm Naz...
    Mau x sedap..tang udang tu yang kalah tu..kacang botol memg bestkan Naz. saya pun suka sgt dengan kacang botol ni

    ReplyDelete
  4. Waalaikumslm Kak Ham
    hehehe..dah abislah kak. xde balance dah. Maklumlah sedap

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum..
    saya pun suke letak kacang boto dlm nasi goreng. krup krap je masa mengunyah nanti.

    ReplyDelete
  6. As'salam Kama

    Nasi goreng untuk makan tengah hari ker nak makan petang ni..hihihi.

    k.ct ni memang suka makan nasi waktu pagi berbanding tengah hari, nak tahu kenapa..? sebab nak buat kerja2 rumah kena ada tenaga. Tu yang cari nasi selalunya pagi2. Tapi lor ni tak dapat nak buat macam dulu2..sebab bila dah kenyang mulalah mata berat terbayang2 bantal bucuk k.ct tu..hahaha

    Sedap jer nasi goreng ni kalau kita letak apa2 dalam tu kan. macam versi nasi goreng campur2 lah gitu :)

    ReplyDelete
  7. Waalaikumslm Izah...
    yum..yum
    mmg sedap dan simple.

    ReplyDelete
  8. Waalaikumslm Kak CT...
    aiseh...mmg fav nasi goreng tapi saya suka yang pedas2..lagi pedas lagi best. dan saya suka nasi goreng bilis...perrgghhh...xterkatalah

    ReplyDelete
  9. salamm..sedap nmpak nasi goreng ni :)...mmg feveret ni...ada smbal blacan pun layan :)

    ReplyDelete
  10. Waalaikumslm Noor..
    Klu Noorsha yang ambik gambar lagilah menyerlah.
    apa2 pun nasi ni memang sedap..nak2 lagi klu pedas..mak mertua lalu pun xperasan

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAKAN BERSEMBANG