Sunday, 8 January 2012

KUIH CARA MANIS



Umie : Anak-anak..korang nak menu apa petang ni?
Syamil : Ermmmm...umie buatlah kuih cara yang macam kawan kita jual kat sekolah...
Syahirah : Ha'a Umie...kita pun nak jugak...sedap kuih tu...
Syafiyah : Kita pun nak...
Syahid : Iyelah...kuih tu sedap...umie buatlah kuih tu
Umie : OK.Betul ye nak kuih tu? Umie x pernah buat kuih cara manis..Kalau camtu, jom kita sama-sama operasi membuat kuih cara manis....Syahirah..ONkan komputer. Cari resepi KUIH CARA MANIS ye. Kalau dah jumpa gitau umie. Syamil,petikkan umie daun pandan dalam 5 helai. Syafiyah, tolong keluarkan santan dari freezer dan basuhkan telur OK. Umie nak cari acuan kuih.
Setelah beberapa minit...
Syahirah : Umie...ini ke resepi yang umie nak? sambil menunjukkan blog http://resepisedap-nennie.blogspot.com/2011/05/kuih-cara-manis.html
Umie : bak sini umie tengok...Wahhhhh...cam best jer resepi. Jom kita cuba buat jom...

## Antara dialog sebelum pembikinan KUIH CARA MANIS yang memang best. Tak rugi mencuba...


Resepi yang mudah dan simple tapi rasa memang mantap...
Jom skodeng 

KUIH CARA MANIS
Sumber : Resepi Nannie

BAHAN-BAHAN :


2 cawan tepung gandum
3 cawan santan
2 biji telur
3 helai daun pandan
Sedikit pewarna hijau
Sedikit perasa pandan (saya tambah)
secubit garam

BAHAN INTI KUIH :

Gula secukupnya


CARA MEMASAK :


~ Panaskan acuan khas utk kuih cara diatas dapur.

~ Daun pandan di blander dengan santan, tapis.

~ Kemudian campur dan masukkan semua gandum, telur & garam , santan ke dalam blender dan kisar semua bahan sehingga sebati . Tapis utk memastikan adunan tidak berketul .

~ Bila adunan siap masukkan ke dalam acuan yang telah dipanaskan , perlu disapu sedikit minyak dahulu supaya mudah ditanggalkan nanti.

~ Isikan gula ditengahnya. Tutup acuan dgn tudung periuk,tunggulah hingga masak. Gunakan api yg perlahan supaya kuih tu tak mudah hangit bawahnya.

~ Angkat dan boleh lah lekatkan sepasang2.


8 comments:

  1. Selamat pagi Kak Kama...
    rajin sungguh buat kuih cara ek...comel2 pulak tu...

    ReplyDelete
  2. Selamat pagi Rahel...kehendak anak2. Klu ikut menu emaknya mau putus idea...

    ReplyDelete
  3. salam ziarah,
    kuih cara my fav...sedapnyaaaa

    ReplyDelete
  4. Terima kasih Gee...
    kuih nie ringkas pembuatannya...cuma kena berhati2 dengan gula panas. Mau cair kulit dibuatnya

    ReplyDelete
  5. As salam...kuih ni peberet kak ham tau...aduhaiiii bila la nak buat ya...sbb kat rumah xde penyokong,.

    ReplyDelete
  6. Waalaikumslm kak Ham...
    saya pun suka dengan kuih ni. Kuih camni memang jadi fav kan kak Ham.Yang penting anak2 pun suka...tu yang mak laju jer nak membuatnya

    ReplyDelete
  7. yummy..sedap kuih cara manis ni..mudah pun mudah kn :)

    ReplyDelete
  8. Memang sedap Noorsha.
    Apa yang penting anak2 suka.
    Bukan senang nak pikat selera mereka kan...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAKAN BERSEMBANG