Thursday 15 March 2012

DONUT MAYO

Adapun donut mayo ni memag deboomm..bak kata anak2 saya..Mantappp. Terima kasih kepada Rahel yang menggoda saya dengan donut yang special ni.. kira tak rugi membuatnya..memang berbaloi...walau dah sejuk tapi tetap lembut.

DONUT MAYO
Sumber : Rahel
Resepi asal : Jintan Manis





Bahan:
330g tepung gandum
1 1/2 sudu besar mayonis
1 sudu besar susu tepung
1 biji telur (dipukul sedikit menggunakan garpu)
140ml air suam
1 1/2 sudu besar marjerin
3 sudu besar gula
4 g yis (1 1/2 sudu kecil) (Rahel tambah 1/2 sudu kecil baking powder, saya x tambah tapi saya jadikan 6g yis)
1/2 sudu besar bread softener (Rahel x letak, saya letak)
1/2 sudu teh garam (saya letak)
Sedikit serbuk gula sebagai salutan pada donut mayo ni nanti


Cara:

1.Buat doh kaedah 1,penggunaan Bread Marker (BM),masukkan semua bahan dan ikut arahan menguli pada BM masing-masing dan tekan start,tunggu sampai siap diuli dan boleh terus ke langkah no.4 di bawah.

2.Kaedah dua,jika uli guna tangan,masukkan semua bahan doh & uli hingga tidak melekat pada tangan,tips untuk dapat doh yang lembut,ambil plastik bersih dan letakkan doh di dalam plastik itu,ramas2 berapa minit,lebih kurang 5-10 minit, keluarkan dan uli semula dalam bekas adunan,anda akan dapat doh yg lembut & elastik.
 
3.Kemudian perap doh dan tutup bekas adunan dengan lastik wrap & biarkan doh naik 2x ganda.Selepas itu tumbuk-tumbukkan doh bagi mengeluarkan angin.

 
4.Bahagi doh pd bebola kecil & rehatkan selama 6-8 minit,kemudian bentukkan seperti donut,lubangkan tengahnya,biar naik 2x ganda & goreng sehingga keemasan, gunakan api sederhana,angkat & salutkan dengan serbuk gula,sedia untuk dihidang.

  *(selepas doh mengembang,saya tekan bagi keluar angin,pastu timbang kepada 35g, bulatkan, lubangkan tengahnya, kembangkan dan kemudian terus goreng).

1 comment:

  1. Kak,hulur seketul donut mayo tu..lapar la tengok donut gebu..hehe..thanks dah sudi buat n perpanjang resepi.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAKAN BERSEMBANG