Tuesday, 21 June 2011

BISKUT SARANG SEMUT

BISKUT SARANG SEMUT - biskut kegemaran anak2. Berebut2 bila makan, umienya gak yang letih...habis bersepah papercup satu umah...
Sekarang nie dah x susah dah...masa mula2 buat biskut nie terkial2 nak sagat. Sekarang nie beri arahan jer kat budak2...settle. Sorang sagat, 2 orang masukkan dalam paper cup, sorang tabur coklat rice. Dalam siap diorglah tukang masukkan dalam balang...Umienya? Tukang bancuh, bakar (sambil2 berkemas rumah) dan apa lagi jadi Supervisor...mana yang x betul...siap2 jerlah dengan umie...
Itulah hikayat sarang semut keluarga saya.
Resepi nie saya cedok dari Majalah Saji Tahun 1007 tapi  xingat bulan berapa punya sebab kulit depan dah khatam. Resepi nie saya dah gunakan buat jualan dah...saya suka ngan resepi nie cumanya kat majalah tukang masaknya x bagi sukatan tepung gandum...apa yang dibagitahu tepung gandum nie agak2 jer...ikut rasa kat tangan...camne nak agak2 nie?alahai dah jadi orang lama lak...sukat guna agak2...tapi apa susah timbangkan ada, saya pun timbanglah tepung, 2, 3 kali buat guna sukatan sama ok jer...dah xyah nak pening kepala...Kira luluslah tu...

Meh kita layan resepinya :

BISKUT SARANG SEMUT
Sumber: Majalah Saji Tahun 1997

Peralatan :
Penyagat


Bahan-bahan :
500g mentega
250g gula kastor
Sedikit perasa vanila
185g tepung castard
750g tepung gandum





Cara membuatnya :
Pukul mentega dan gula kastor hingga kembang. (jangan terlalu kembang -agak2 sebati jer)
Masukkan tepung castard dan tepung gandum.
Sagat dengan menggunakan penyagat.
Masukkan kedalam cup.
Hias dengan colour@ choc rice.
Bakar sehingga masak menggunakan suhu sederhana. (Saya guna suhu 140 darjah selam 1/2 jam)
TIP:
# Saya bakar biskut guna suhu yang rendah dan lama bakarnya. Ini akan menjadikan biskut akan menjadi tahan lama.

5 comments:

  1. Oo....buat kuih ni kena sagat...mcm tak boleh nak bayangkan lagi la sagat cemana..Oo....buat kuih ni kena sagat...mcm tak boleh nak bayangkan lagi la sagat cemana..

    ReplyDelete
  2. Nora :xpe...Insya Allah saya akan postkan gambo bila saya buat lagi ye

    ReplyDelete
  3. salam ziarah & salam ramadhan..

    ni mmg biskut feveret sy.. kak, nak tanya kalo penyagat kat atas tu guna yg mana satu? yg lubang kecil tu atau yg besar.. thnx kak..
    ingat nak try buat ikut resepi akak ni.. :)

    ReplyDelete
  4. sagat tu apa kak. Melayu saya tak pandai sgt..Terima kasih

    *saya org singapore kak. Lau akak boleh tolong saya,boleh akak email saya kat switnora@gmail.com.

    Harap utk dengar dari akak.

    Thank u so much:)

    ReplyDelete
  5. memang bersarang betul semut dalam tu... nostalgia lah biskut ni kan?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAKAN BERSEMBANG