Tuesday 21 June 2011

TALAM SERI MUKA

TERBAEKKK... Itu yang boleh saya dapat katakan tentang resepi kuih nie. Sebelum nie dah berpuluh2 resepi yang saya cuba tapi takde satu pun yang menepati citarasa saya. Akhirnya saya telah berjumpa dengan idaman hati dan bagi saya inilah yang terbaik...dari segi manis dan lemaknya, serba menjadi. Tapi saya xdelah ikut 100% resepi nie..saya olah dari  AIR saya gantikan dengan SANTAN sebab saya suka kuih talam yang kuat rasa lemaknya...


Apa2 pun kita layan resepi ni 
Peralatan :
 Loyang saiz 10" x 10" dialas dengan plastik yang disapu minyak

TALAM SERI MUKA
Sumber : http://rabiatunsweettouch.blogspot
Resepi  :Chef Asma

Bahagian bawah :
500g beras pulut
600g santan
2 sudu teh garam halus
TIP:
# Sebagai panduan : paras santan 1/2 inci menutupi beras pulut (Tidak sama macam kita masak nasi). Klu x cukup boleh tambah lagi ketika mengukus.


Cara membuatnya :
Rendam pulut sekurang2nya 4 jam.
Basuh dan toskan.
Kukus semua bahan diatas sehingga masak.
Ketika dikukus, kacau sekali sekala bagi rata masaknya.
Setelah masak, masukkan ke dalam loyang dan tekan bagi padat.

Bahan B :
250g gula
100g tepung kastard
400ml santan pekat (Saya lebihkan 50g sebab ada balance - sayang nak buang)
400ml santan cair+ 20g daun pandan diblender (Saya guna lebih daun pandan)
4 biji telur
1/2 sudu teh garam halus
sedikit essen pandan
sedikit pewarna hijau.(x letak)

Cara membuatnya :
Satukan semua bahan diatas. 
Tapis ke dalam periuk.
Masakkan sehingga naik wap @ agak2 pekat.
Tuang ke atas lapisan bawah
Kukus sehingga masak.

TIP:
Perhatian : Ketika mengukus hendak dibuka penutupnya setiap 5 minit untuk memastikan air x tumpah ke atas kuih dan agar kuih x kembang.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAKAN BERSEMBANG