Monday 20 June 2011

KEK CHIFFON PANDAN

Ini adalah kek chiffon yang saya belajar dengan kakak kepada kawan baik saya Salmi. Saya belajr nie bukan apa sebab sebelum nie saya buat KEK CHIFFON mesti tenggelam. Asal keluar oven terus kemek kek saya tu...pening kepala dibuatnya. Bila dah belajar nie taulah apa sebabnya kek chiffon yang saya buat selamanya lemas ke dasar loyang...rupa2nya petuanya nak bagi kek nie x tenggelam kebawah ialah kek nie mesti ditonggengkan bila keluar dari oven. Itu jer rahsianya...

Kek yang saya buat nie ada hikayatnya. Saya buat kek nie 1 bancuhan. Mintak anak bujang ambik loyang kek chiffon dalam stor. Saya cakap ambik loyang yang paling besar sekali (xpastilah berapa inci). Dia pun ambiklah loyang chiffon tu, saya rasa ada loyang yang lagi besar tapi dia cakap itulah yang paling besar. So, saya pun percayalah cakap dia. Bila saya tuang bancuhan penuh kat loyang tu...nak jadikan 2 loyang alang kepalang pulak...saya pun redah jerlah jadikan satu loyang jer. Nah ko bila dah masak...takut suami saya tengok kek tu...menggunung tingginya. Tu yang nampak ada tanduk tu.

Tapi xpe apa2 pun kek nie memang sedap. Kek nie rasa lemak sebab adanya susu cair @ santan. Saya suka dengan rasa kek nie...

Nak resepi?

Meh kita jengok :


Peralatan : 
Loyang chiffon bersaiz 10 " dipanaskan.
JANGAN disapu minyak @ marjerin pada loyang tersebut.



Bahan A :
8 biji putih telur
1/4 cawan gula

Cara membuatnya :
Pukul putih telur dengan gula sehingga kembang dan bertanduk.

Bahan B :
8 biji kuning telur
1/2 cawan gula
1/4 cawan santan
1/4 cawan minyak jagung
3/4 cawan tepung naik sendiri
perasa pandan

Cara membuatnya:
Pukul kuning telur dengan gula sehingga kembang.
Masukkan minyak jagung dan santan. Kacau sebati.
Masukkan tepung naik sendiri. Kacau kaup balik.
Masukkan bahan A kedalam bahan B. Kacau rata dengan perlahan sehingga sebati dan rata.
Masukkan kedalam loyang yang telah dipanaskan tadi.
Bakar sehingga masak (lebih kurang 45minit - 1 jam)
Setelah masak, keluarkan loyang dari oven dan tonggengkan loyang tersebut.
Tunggu hingga sejuk @ agak2 sejuk baru diterbalikkan keatas.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAKAN BERSEMBANG