Monday 20 June 2011

TALAM KELADI

Dah lama tak buat kuih nie...tetiba ada permintaan dari anak-anak teringin nak makan kuih talam keladi. Resepi nie saya dari dari kelas ITA'S DELIGHT. Rasa kuih nie sangat sedap. Balance antara manis dan lemaknya...Memandangkan saya suka kuih talam yang berlemak jadi saya tukar air kepada santan cair dan saya kurangkan kuantiti air 50g. 


Mari kita layan resepinya :
Peralatan :
Loyang 10" x 10" disapu minyak dan dilapik dengan plastik

Bahan2 Lapisan  Bawah :
A:
200g tepung beras
20g tepung ubi
1 sudu teh garam
300ml santan pekat
700ml air (saya kurang kepada 650ml santan cair)

B :
200g keladi -buang kulit, potong dan kukus (saya lebihkan menjadi 500g -sebab saya suka keladi)

Cara membuatnya :
Bancuh semua bahan A sehingga rata dan sebati.
Tapis kedalam periuk
Masak sehingga naik wap (dalam 4 minit dengan api yang sederhana perlahan)@ sehingga agak2 pekat.
Masukkan bahan B
Kacau sebentar
Curah kedalam loyang.
Kukus selama 25 minit.

Bahan2 Lapisan Atas :
100gm  tepung gandum
250g gula
4 biji telur B
200ml santan pekat
400ml air (saya kurangkan kepada 350ml santan cair)
pewarna purple

Cara-cara membuatnya:
Campur semua bahan diatas.
Tapiskan dalam periuk.
Masakkan sehingga naik wap @ agak2 pekat.
Tuang ke lapisan bawah.
#Perhatian :
Sebelum menuang lapisan atas, lapisan bawah hendaklah dicakar2 dulu dengan garpu. Ini bertujuan agar lapisan atas dan lapisan bawah melekat antara satu sama lain.
Kukus sehingga masak (lebih kurang 1 jam)

TIPS:
Ketika mengukus hendaklah dibuka penutupnya setiap 5 minit untuk mengelakkan air tumpah keatas kuih dan manjadikan kuih kembang dan berair.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAKAN BERSEMBANG