Tuesday 14 June 2011

KEK TIRAMISU SIMPLE

Kek Tiramisu ni saya buat sempena hari lahir saya yang ke 37 tahun.Resepi kek nie saya skodeng dari sumber myresepi dan disumbangkan oleh Kak E. Terima kasih kak E atas kek yang mudah dan sedap nie . Pada pendapat saya, kek nie sangat sedap dan mudah pembuatannya.  Alhamdulillah, hasilnya saya amat2 berpuas hati...


Kalau nak resepi meh jom saya tunjuk :

Bahan kek :
250g sponge mix
4 biji telur
50 g air
50 g minyak
perasa kopi (optional)

Cara membuatnya :
Pukul semua bahan kecuali minyak sehingga kembang (high speed).
Bila dah kembang masukkan minyak. Kacau rata.
Masukkan dalam loyang  9 ".
Bakar hingga masak (lebih kurang 45 minit - 1 jam)

Filling :
250ml whipping cream
200ml cream cheese
1/2 cawan gula halus
1 cawan air panas (nak bancuh nescafe)
1 sudu makan serbuk nescafe
serbuk koko untuk hiasan


Cara membuatnya :
Bancuh nescafe dengan air panas.
Pukul cream cheese dan gula hingga kembang.
Masukkan whipping cream dan pukul lagi sehingga betul2 kembang.

Cara menyusun kek:
1. Potong kek kepada 2 @ 3 lapisan.
2. Lapisan pertama susun kek kedalam loyang 8.
3. Sapu bancuhan nescafe ke atas kek.
4. Lapiskan dengan cream cheese.
5. Buat langkah 2 ~ 4 sehingga habis.
6. Masukkan ke dalam peti sejuk selama 4 jam @ keras.
7. Setelah siap, keluarkan kek dari loyang.
8. Sapu dengan whipping cream dan hias dengan serbuk koko & strawberry
Sekian...
Selamat mencuba

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAKAN BERSEMBANG