Friday 4 December 2015

WALNUT CARROT CAKE



Kek ni mmg jadi fav sy setiap kali kalau ada terima order..dan dari feedback pelanggan masing-masing sangat2 berpuas hati..texture kek yg moist, gebu dan yang jelas Insyaallah rasanya mmg memenuhi citasara pelanggan...

Salah satu hasil air tangan saya penghujung tahun 2014 yang ada dalam simpanan saya untuk rujukan saya dan kawan2...kek di  order dari guru2 sek anak2 saya iaitu sek keb kebun baharu

Resepi ni saya ambil dari Juicycafe yang mana resepi asal dari Zuraini Alias

WALNUT CARROT CAKE
Rujukan : Juicycafe
Sumber : Zuraini Alias

Bahan2 kek..
5 biji telur A
1 1/2 cawan gula castor
1 1/2 cawan minyak jagung
3/4 cawan walnut - bakar sebentar dan cincang halus
2 1/4 cawan tepung superfine*
2 sdk baking powder*
1 1/2 sdk baking soda* - *satukan dan ayak
400 gm lobak merah - sagat kasar

Cara2nya..
1. Pukul telur dan gula sehingga gebu dan kembang.
2. Tuang minyak jagung, walnut dan bahan2 yang di ayak, gaul adunan sehingga rata.
3. Akhir sekali masukkan lobak merah sagat dan gaul sebati.
4. Sapu loyang saiz 8 inci dengan sedikit butter, lapik dengan kertas minyak, sapu sedikit butter lagi.
5. Tuang adunan dalam loyang, bakar dalam oven yang telah di panaskan dengan suhu 180c selama 1 jam.
6. Sejukkan kek atas redai dan hias mengikut kreativiti masing2 menggunakan cream cheese frosting.

Bahan2 frosting :

250 gm cream cheese
120 gm butter
120 gm gula aising - ayakkan
satukan dan pukul sehingga gebu

Hiasan atas kek :
Hawaii coconut @ croquant




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAKAN BERSEMBANG