Monday, 22 August 2011

BISKUT PEANUT BUTTER

Assalamualaikum sahabat2...
Wahhh...lama betul saya xbersiaran. Maklumlah bulan puasa nie, bukan sahaja amalan diberi pahala diberi Allah yang berlipat kali ganda malah  rezeki juga berlipat2 kali ganda berbanding bulan2 lain bagi mereka yang berusaha. Betul tak?
Alhamdulillah, segala urusan saya telah selesai dengan jayanya. Semuanya berjalan lancar. Syukur Alhamdulillah. Tapi nie saya kurang turun tangan (xseperti tahun2 sudah). Semua pembantu saya yang urusankan...Syukur sekali lagi tahun nie dapat pembantu yang best2...bagus sangat kerja diaorang...saya lepas tangan jerrr...
Tak nak cerita panjang...
kali nie saya nak kongsi resepi orang lama yang beesssssttttt sangat2...Memang dah lama saya mencari resepi biskut nie..sebelum puasa hari tu saya buat biskut nie tapi guna resepi orang lain. Rasanya xmantap. Cuma rasa manis jerr, takde rasa kacang langsung. So malas lak nak membuat biskut nie lagi. Biskut yang x jadi tu saya bagi bapak saya rasa tetiba dia cakap biskut tu sedap sangat. Terkejut dibuatnya...camne biskut yang paling x sedap boleh jadi favorite bapak nie? so sempena raya nie saya buatkan biskut nie khusus buat bapak tersayang tapi saya guna resepi lain lak...pergghhh...rasanya lagi manttaappp berbanding resepi pertama tadi. memang best. Mula2 saya buat 1 bancuhan jerr tapi bila saya rasa keenakannya ters saya suruh pembantu saya buat 5 bancuhan lagi...memang bessttt...
Nak tau x resepi nie sapa punya. Resepi nie datangnya dari pakar masak kita Kak Kam (memang terror memasak kak Kam nie).
Kak Kam...minta izin ye ilmu nie untuk dikongsi bersama

Xyah cita panjang...
kita layan jer biskut best nie

BISKUT PEANUT BUTTER
Sumber : Kak Kam (sahabat FB)

1 biji kuning telur
5 oz gula halus (150gm)
3oz peanut butter (100gm)
5 oz mentega (150gm)
2 oz minyak spray/lemak sayuran (50gm)
8 oz tpg gandum (225gm)
5 oz tpg jagong (150gm)
2 oz kismis(50gm)
1 s/k baking powder
1 s/k esen vanila


cara;
1.pukul mentega,spray n gula hingga kembang.
2.masuk kuning telur n kacau rata.
3 masukan esen vanila n peanut butter dan kacau hingga sebati.
4 ayak tpg dgn b powder.....n gaul tepung dgn bahan yg d pukul tadi
5 uli jadikan sebuku..n gentilkan besar guli...
6 guna acuan cermai....letak kismis d atasnya
7 masuk adunan dlm acuan n bakar 15 ke 20 minit...


4 comments:

  1. Kama sayanggg...ini biskut kegemaran kak ham la....aduhhhhh rindunya nak makan sekut ni tau....lagi satu sekut samperit yg masuk mulut terus cair....nyummmmmmmmmmm

    ReplyDelete
  2. Biskut nie memang best sgt kak Ham...jom kita buat biskut nie kak

    ReplyDelete
  3. salam syawal buat kama..ihikss amboi class u nama biskut jadik peanut butter :))

    ReplyDelete
  4. teringat masa sekolah dulu-dulu.. mak mesti wat kuih ni utk raya.. kuih x siap lgi.. kismis dah abis... hahaha...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAKAN BERSEMBANG